Sunday, September 28, 2008

Sommersturm



Titel: Sommersturm / Summer Storm
Genre: Drama/Komedi/Romantik
Land: Tyskland
År: 2004
Regi: Marco Kreuzpaintner
I rollerna: Robert Stadlober, Kostja Ullmann, Alicja Bachleda-Curus, Miriam Morgenstern

Handling: Tobi och Achim, den lokala roddföreningens stolthet, har varit bästa vänner sedan barnsben. Deras vänskap visar dock helt oväntade effekter när de tillsammans med föreningen åker för att tävla på ett sommarläger. Achim börjar spendera mer och mer tid med sin flickvän Sandra, som är med i roddklubbens damlag, samtidigt som en tjej vid namn Anke förälskar sig i Tobi. Dagen före tävlingarna drar en storm ihop sig, både metrologiskt och mentalt.

Omdöme: Detta är en mysig tysk film som visar prov på hur det både kan vara oerhört svårt och underbart att växa upp en sommar. Jag visste på förhand lite om filmen, men blev tagen av det snygga omslaget som gjorde att jag hoppades på en snygg film. På sätt och vis lyckas den bli snygg, men fotot är egentligen inte det viktigaste, utan det är atmosfären den lyckas bygga upp (för det mesta). Det är just känslan av att växa upp och inte veta vad som ska hända med kärleken, vännerna och allt annat man tänker på.



Det finns ett par starka scener som jag främst tycker fungerar bäst när filmen är dramatisk och det mesta inte är så enkelt. Man får fram den rätta känslan genom några sköna låtar i filmen som påminner om det man ofta får höra i bra independent-filmer eller t.ex. Lost in Translation. Dock ska man inte jämföra med sistnämnda, utan det handlar helt enkelt om två kompisar som en sommar går igenom något som kommer förändra deras vänskap för alltid. Det är intressant hur man ena stunden känner att det inte är en film för mig, för att i nästa stund tänka om och känna att den lyckas förmedla den rätta obehagskänslan så att man förstår och kan acceptera det man ser.



Filmen går lite i vågor då den blandar komiska inslag och skämt med mer allvarliga ämnen. Det gör att man på något sätt känner igen sig i någon av karaktärerna samtidigt som man inte alls förstår sig på vissa. Men så är det i livet, alla är olika och filmen visar prov på hur det kan vara i en grupp. Jag kände väl att filmen kanske borde ha fokuserat än mer på delen i filmen då allt på något sätt flyter samman. Denna del var nog bäst och jag gillade hur man fick se de olika karaktärerna i olika klipp till perfekt musik. Men filmen valde att ta sig ur detta lite för snabbt och avslutade med att det mesta löste sig på något sätt. Jag hade velat ha kvar den där känslan av osäkerhet som jag tycker var så bra ett tag. Hur som helst en film som växer och växer, men som kanske saknar något för att jag riktigt ska tycka om den.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
18 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.7
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner