Titel: Paris, Texas
Genre: Drama
Land: Västtyskland/Frankrike
År: 1984
Regi: Wim Wenders
I rollerna: Harry Dean Stanton, Dean Stockwell, Nastassja Kinski, Hunter Carson
Handling: Travis vandrar från öknen in i en bar, äter lite is och däckar. Han vägrar att prata, men genom en lapp med ett telefonnummer får byns läkare tag på hans bror. Travis har varit borta i 4 år, hans son är snart 8 och hans fru är borta...
Omdöme: Filmen är från 1984, men så här över 20 år senare känns den hur fräsch som helst och kunde lika gärna ha varit gjord idag. Eller kanske inte. Tempot i filmen är lugnt och behagligt, utan att för den delen bli segt eller tråkigt, en bedrift som är svår att lyckas med, men när det lyckas är det oerhört skönt att skåda. Filmen innehåller så mycket att ta till sig att man gärna hade sett en till film om vad som hände före och efter. Självklart hade det inte blivit lika bra, men man vill se mer av denna typ av film.
Fotot i filmen är utsökt med de underbara färgerna, främst grönt och rött, men även en del blått och gult. Det fick mig att tänka på dels David Lynch och dels Michael Mann vad gäller fotot och färgerna. Det finns flera underbara scener där fotot säger allt på egen hand, helt otroligt vilka färger. Sen är handlingen mystisk till en början, sedan allt mer dramatisk och även romantisk. Man tappar liksom aldrig greppet om stämningen i filmen och det tycker jag är mycket viktigt.
Harry Dean Stanton har jag sett i en del biroller tidigare, men aldrig sett honom som huvudrollsinnehavare. Han klarar det perfekt och det är faktiskt skönt att ha ett lite mindre känt ansikte i den rollen. Hans bror spelas av Dean Stockwell och till en början är det nästan han som har huvudrollen när han ska hämta hem honom från en liten ökenhåla.
Tycker kanske filmen är som bäst under första halvan då de två har ett fint samspel när de bilar hemåt. Men avslutningen på filmen är också stark, utan att bli allt för gripande, sorglig eller för den delen happy. Det blir en ganska perfekt avslutning som sammanfattar filmen bra. Det som verkligen sätter pricken över i:et är när Travis sitter och berättar vad som orsakade honom att försvinna i fyra år.
Regissören Wim Wenders har bl.a. även gjort Den amerikanske vännen (1977) och Himmel över Berlin (1987) som hans mest kända filmer. Filmen är ingen femma, men den hör absolut mer hemma på IMDb:s topp 250 lista än många andra filmer jag sett som befinner sig där. Om man har tid till att ta sig tid att avnjuta denna film fullt ut, så tycker jag man ska göra det. Har läst att vissa uppfattar den som seg och händelsefattig, men då tycker jag de ska fortsätta se de typiska mainstreamfilmerna som inte ger något.
4 - Skådespelare
4 - Handling
5 - Känsla
3 - Musik
5 - Foto
--------------
21 - Totalt
Betyg:
IMDb: 7.9
Genre: Drama
Land: Västtyskland/Frankrike
År: 1984
Regi: Wim Wenders
I rollerna: Harry Dean Stanton, Dean Stockwell, Nastassja Kinski, Hunter Carson
Handling: Travis vandrar från öknen in i en bar, äter lite is och däckar. Han vägrar att prata, men genom en lapp med ett telefonnummer får byns läkare tag på hans bror. Travis har varit borta i 4 år, hans son är snart 8 och hans fru är borta...
Omdöme: Filmen är från 1984, men så här över 20 år senare känns den hur fräsch som helst och kunde lika gärna ha varit gjord idag. Eller kanske inte. Tempot i filmen är lugnt och behagligt, utan att för den delen bli segt eller tråkigt, en bedrift som är svår att lyckas med, men när det lyckas är det oerhört skönt att skåda. Filmen innehåller så mycket att ta till sig att man gärna hade sett en till film om vad som hände före och efter. Självklart hade det inte blivit lika bra, men man vill se mer av denna typ av film.
Fotot i filmen är utsökt med de underbara färgerna, främst grönt och rött, men även en del blått och gult. Det fick mig att tänka på dels David Lynch och dels Michael Mann vad gäller fotot och färgerna. Det finns flera underbara scener där fotot säger allt på egen hand, helt otroligt vilka färger. Sen är handlingen mystisk till en början, sedan allt mer dramatisk och även romantisk. Man tappar liksom aldrig greppet om stämningen i filmen och det tycker jag är mycket viktigt.
Harry Dean Stanton har jag sett i en del biroller tidigare, men aldrig sett honom som huvudrollsinnehavare. Han klarar det perfekt och det är faktiskt skönt att ha ett lite mindre känt ansikte i den rollen. Hans bror spelas av Dean Stockwell och till en början är det nästan han som har huvudrollen när han ska hämta hem honom från en liten ökenhåla.
Tycker kanske filmen är som bäst under första halvan då de två har ett fint samspel när de bilar hemåt. Men avslutningen på filmen är också stark, utan att bli allt för gripande, sorglig eller för den delen happy. Det blir en ganska perfekt avslutning som sammanfattar filmen bra. Det som verkligen sätter pricken över i:et är när Travis sitter och berättar vad som orsakade honom att försvinna i fyra år.
Regissören Wim Wenders har bl.a. även gjort Den amerikanske vännen (1977) och Himmel över Berlin (1987) som hans mest kända filmer. Filmen är ingen femma, men den hör absolut mer hemma på IMDb:s topp 250 lista än många andra filmer jag sett som befinner sig där. Om man har tid till att ta sig tid att avnjuta denna film fullt ut, så tycker jag man ska göra det. Har läst att vissa uppfattar den som seg och händelsefattig, men då tycker jag de ska fortsätta se de typiska mainstreamfilmerna som inte ger något.
4 - Skådespelare
4 - Handling
5 - Känsla
3 - Musik
5 - Foto
--------------
21 - Totalt
Betyg:
IMDb: 7.9