Thursday, September 4, 2008

The Cameraman



Titel: The Cameraman / Kanonfotografen
Genre: Komedi/Drama/Romantik
Land: USA
År: 1928
Regi: Edward Sedgwick
I rollerna: Buster Keaton, Marceline Day, Harold Goodwin, Sidney Bracey

Handling: Buster köper en kamera och vill bli kameraman så att han kan komma nära den vackra Sally som jobbar på MGM:s journalfilmsavdelning.

Omdöme: Detta var min andra Buster Keaton-film, den första var The General som jag tyckte var ganska bra. Jag var lite skeptisk till om jag skulle gilla denna bättre och den började lite trevande. Men jag tror det var när Buster kommer ut på baseballplanen och gör sin grej där som jag blev allt mer fäst vid filmen. Scenerna på badet är också bra, speciellt i ombytarbåset, även om den kanske blir aningen för lång. Busscenen är också skön och så där klassisk när han sitter på skärmen.



Filmen har ett flertal roliga scener, en fin kärlekshistoria och tappar inte direkt i tempo någon gång. Det är svårt för mig att tycka om stumfilmer, brukar t.ex. föredra talfilmerna framför stumfilmerna med Helan & Halvan, men det finns ett par stumfilmspärlor där också. När det gäller långfilmer har jag nog inte sett så många andra än med Buster Keaton och Charlie Chaplin. Men detta avskräcker definitivt inte och det blir säkert mer Buster Keaton för min del nu när jag gillade denna.

4 - Skådespelare
4 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.2
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner