Monday, September 22, 2008

The Life Before Her Eyes



Titel: The Life Before Her Eyes / Det sista offret
Genre: Drama
Land: USA
År: 2007
Regi: Vadim Perelman
I rollerna: Uma Thurman, Evan Rachel Wood, Eva Amurri, Brett Cullen

Handling: En kvinnas skuld efter att ha överlevt en Columbine-liknande tragedi 15 år tidigare hotar att förstöra det idylliska liv hon nu lever.

Omdöme: Då jag gillade regissörens debutfilm Ett hus av sand och dimma, som var ett starkt och välspelat drama, hoppades jag på något liknande i denna hans andra film. Uma Thurman spelar den vuxna Diana som har man och en dotter, Emma. Men 15 år tidigare var hon med om en fruktansvärd händelse som Diana den yngre (spelad av Evan Rachel Wood) är med om och som kommer sätta spår efter sig. Hon är en ganska vild och öppen ungdom som har en bästa vän i Maureen. De två pratar om killar och annat aktuellt i deras liv, men allt kommer alltså förändras.



Kände att filmen byggdes upp ganska bra under första halvtimmen eller så och jag kom snabbt in i stämningen. Mycket av den skapas av musiken av James Horner som är lagom tragisk och gripande. Likväl är fotot drömskt och vackert på många håll vilket ger en hel del intryck under filmens gång. Men jag har lite svårt med att man hoppar mellan historierna så pass mycket som man gör. Iofs finns det en poäng med det som uppenbarar sig senare, men det faller mig inte helt i smaken. Filmens poäng är ganska bra även om den inte grep tag i mig som jag hade velat eller som den borde. Avslutningsvis sköter sig Evan Rachel Wood bäst i filmen och jag gillar henne allt mer.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 6.7
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner