Thursday, September 4, 2008

16 Blocks



Titel: 16 Blocks
Genre: Action/Kriminaldrama/Thriller
Land: USA
År: 2006
Regi: Richard Donner
I rollerna: Bruce Willis, Mos Def, David Morse, Jenna Stern

Handling: En polis får på ålderns höst det enkla uppdraget att eskortera ett rappkäftat vittne i 16 kvarter från polisens undangömme till rätten. Dessvärre uppenbarar sig en del problem när det visar sig att vissa inte vill att de ska komma fram levande.

Omdöme: Regissören Richard Donner ligger bl.a. bakom Dödligt vapen där ett omaka par får försöka samarbeta. Här är det något liknande där vi ser Bruce Willis som den slitne, trötte och fåordige Jack Mosley (tänker på Agent Mosely i Midnight Run när jag hör namnet) och den pratglade och pigge Eddie Bunker, spelad av Mos Def. Filmen börjar klart intressant efter det att Jack plockat upp Eddie och kör honom genom New York när ett par beväpnade män ger sig på dem. Filmen utvecklar sig dock inte allt för mycket efter detta som jag hade trott att den skulle göra. Istället är det en vänskap som byggs upp genom resten av filmen för att föra oss till upplösningen.



Jag blev positivt överraskad av Mos Def som jag inte lagt märke till i någon film tidigare. Jag trodde han skulle spela en typisk brottsling som försöker vara rolig och tuff hela tiden. I början tänkte jag direkt på 48 timmar där Nick Nolte hämtar Eddie Murphy från fängelset och trodde det skulle bli något liknande. Till viss del är det det, men Mos Def ger sin karaktär ett annat utseende och det tackar jag för. Hans röst må vara lite jobbig att lyssna på, men eftersom han känns rätt i rollen och sköter sig bra, fungerar det. Bruce Willis har jag alltid gillat och även om han inte gör någon ny Die Hard-roll är det skönt att se honom. Han gör egentligen inte så mycket väsen av sig, men det är främst pga hans karaktär som är så tystlåten och sliten. Det är annars inte någon direkt minnesvärd film, men den är inte heller så dum som en typisk, vanlig mainstreamfilm hade varit.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
IMDb: 6.7
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner