Thursday, September 4, 2008

Die Blechtrommel



Titel: Die Blechtrommel / Blecktrumman
Genre: Drama/Krig
Land: Västtyskland/Frankrike/Polen/Jugoslavien
År: 1979
Regi: Volker Schlöndorff
I rollerna: David Bennett, Mario Adorf, Angela Winkler, Katharina Thalbach

Handling: Oskar Matzerath växer upp under början av andra världskriget i Danzig. Han är en mycket ovanlig pojke. Han föds med en vuxens intellekt och när han fyller tre år beslutar han sig för att inte växa mer.

Omdöme: Jag måste börja med att säga att killen som spelar Oskar (David Bennett) ser riktigt psykopatisk ut. Sen att han går runt och slår på sin trumma och skriker högt genom hela filmen gör inte saken bättre. Jag stör mig helt enkelt på honom från allra första början. Med det sagt tycker jag filmen är så pass intressant att jag faktiskt till viss del har överseende med denna freakiga unge.



Jag hade tidigare sett Katharina Blums förlorade heder av regissören Volker Schlöndorff, även den med en bra Angela Winkler samt Mario Adorf, men jag blev lite besviken på den. Här är det främst Angela Winkler, förutom pojken, som jag tycker är bra. Tycker också hennes relation till sin kusin (eller om det är hennes mans bror ?) är intressant att följa. Det är ganska bisarrt att han hela tiden försöker tafsa på henne, och hon går med på det, även om hon precis har kräkts och annat. Pojkens onaturligt vuxna attityd gör att det blir udda och att man nog var ganska vågad för sin tid. Just det faktum att det finns en del nakenscener med pojken inblandad gör ju att man inte sett något liknande tidigare.



Har aldrig gillat filmer med konstiga karaktärer och det finns det gott om här. Cirkusartiseterna t.ex, men här är det inte riktigt så överdrivet som det lätt kunde ha blivit och det gjorde att jag ville fortsätta följa den ganska intressanta historien som pojken går igenom. Men jag vet inte, det är med blandade känslor jag ser filmen och det är svårt för mig att ge ett betyg. Det är dock en klart intressant och sevärd film som man kanske måste smälta lite.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.6
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner