Monday, September 8, 2008

Running Scared



Titel: Running Scared
Genre: Action/Kriminaldrama/Thriller
Land: USA/Tyskland
År: 2006
Regi: Wayne Kramer
I rollerna: Paul Walker, Karel Roden, Chazz Palminteri, Vera Farmiga

Handling: Joey Gazelle är maffiamedlem med låg status och hans jobb är att göra sig av med "heta" vapen från mord. Problemet är att Joey har gömt alla dessa vapen i sin källare istället för att kasta dem i floden. Joeys 10-åriga son och hans kompis Oleg får syn på Joeys gömma. Oleg stjäl en av pistolerna (som har varit med på mordet av en korrumperad polis) och skjuter sin våldsamme styvfar. Som om inte det var nog är styvfadern brorson till den psykotiska ryska maffiabossen som håller på med en bensinkupp tillsammans med Joeys gäng.

Omdöme: Hade hört ganska mycket gott om denna film på förhand och även om jag inte visste något om handlingen, hoppades jag på en fräsch och bra film. Redan från början får man prov på en fräsch inledning där fotot, övergångarna, klippningen och en del effekter gör att man blir fängslad. En del av detta lyckas man hålla rakt igenom filmen, annat fungerar inte lika bra. Jag läste någonstans att detta var lika revolutionerande som när Pulp Fiction kom för över 10 år sedan. Det håller jag defintivt inte med om då denna typ av film, gjord på det här sättet, har setts förr. Man kombinerar mycket action med dataeffekter som man integrerat i fotot. Revolver och andra Guy Ritchie-filmer har gjort det tidigare och jag tycker isf att han ska ha credit för att ha revolutionerat filmen, även om det inte är lika bra som t.ex. Pulp Fiction.



Första halvan av filmen eller så tycker jag fungerar bra och den har ett bra flyt, även om det finns en del saker som kanske blir övertydliga och/eller överdrivna som iaf jag inte blir särskilt upphetsad av. Av någon anledning blir alla filmer där rysk maffia finns med (som jag kan minnas) sämre pga av att de känns så extremt överdrivna. Visst är de oftast storväxta, har rakat huvud och pratar med kraftig brytning, men det är så ointressant att se och det känns som de alltid är dumma, brutala och skjutglada. Jag gillar smarta filmer, det lyckas den här inte med i slutändan, även om den försöker till en början. Den glider allt mer över till att bli en ren actionfilm istället för att vara/bli en bra thriller med actioninslag.



Skådespeleriet är ok av de flesta men inte mycket mer. Paul Walker i huvudrollen kan nog inte bättre än så här och jag tänker hela tiden på Fast and the Furious när jag ser honom här. Karel Roden, som spelar den ryska styvpappan, är egentligen tjeck och jag kände igenom honom från 15 Minutes (där han också spelade ryss). De två barnskådespelarna, som spelar sonen Nicky Gazelle och styvsonen Oleg Yugorsky, sköter sig helt ok och sätts i många svåra situationer. En positiv sak med filmen är ju att det händer mycket, något som gör att man iaf under första halvan hamnar i lite överraskande situationer. Bl.a. dyker det upp ett par som tar med sig Oleg hem och där händer saker som kanske är starkast i hela filmen. Det är väl efter dessa som jag tycker filmen tappar allt mer. Sammanfattningsvis en film som börjar på bra, men som dalar allt mer och till slut bara blir en vanlig actionfilm, fast snyggare och alltså med en bra inledning.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.6
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner