Thursday, September 4, 2008

Finding Neverland



Titel: Finding Neverland
Genre: Drama/Fantasy
Land: USA
År: 2004
Regi: Marc Forster
I rollerna: Johnny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Dustin Hoffman

Handling: Filmen fokuserar på författaren J.M. Barrie, och uppkomsten av hans berömda barnböcker. Han lär känna fyra barn som inte har en far, och får inspiration till att skriva en saga om barn som inte vill växa upp, och speciellt om en pojke vid namn Peter Pan.

Omdöme: En film jag jag väntade med att se pga att jag inte brukar gilla den här typen av film där det blir för mycket saga och för lite verklighet. Men jag ville ändå ge den en chans. Det positiva var att det inte var så fantasyinriktat som jag hade trott. Visst förekommer det en del sagor, men det är framfört på ett passande sätt som inte stör helheten av filmen. För vid sidan om berättelsen om hur Peter Pan kom till då J.M. Barrie spenderar tid med fyra barn, får man ta del av både romantik, dramatik och tragedi, något jag inte hade förväntat mig.



Johnny Depp är utan tvekan en mycket skicklig skådespelare. Jag tillhör dock inte dem som springer och ser varje film han är med i och tycker det är jättebra pga honom. Men han gör sällan en dålig prestation, även om filmerna han är med i oftast inte brukar tilltala mig. Här gör han en mycket slående prestation och är väldigt sympatisk. Jag tycker han fungerar tillsammans med både Kate Winslet (som spelar änkan och mamman till de fyra barnen) och Radha Mitchell (som spelar hans fru). Men främst passar han ihop med de fyra barnen och har ett fint samspel som känns äkta, kanske främst med lille Peter.



Jag tycker inte det är någon minnesvärd eller strålande film, men den var nog faktiskt bättre än väntat, mycket pga den nedtonade fantasybiten i filmen. Och när det kanske var som mest av den, när Kate Winslet besöker Neverland mot slutet, då tyckte jag faktiskt också filmen höjdes ett snäpp. Kanske för att jag tyckte den hade hamnat i en svacka dessförinnan. Musiken vill jag också säga var bra och tillförde mycket till scenerna. Har nu sett ett par filmer av regissören Marc Forster och han känns jämn, trots olika sorters filmer.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner