Tuesday, January 4, 2011

True Grit



Titel: True Grit
Genre: Västern
Land: USA
År: 2010
Regi: Joel & Ethan Coen
I rollerna: Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin

Handling: En tuff amerikansk sheriff hjälper en envis ung kvinna att hitta hennes faders mördare.

Omdöme: Jag var försiktigt optimistisk att bröderna Coen skulle göra något i stil med No Country for Old Men (2007) i västernmiljö. Men jag hade mina farhågor om att det nog inte skulle bli så bra och intressant som jag hade hoppats. Det hela inleds med att den 14-åriga Mattie Ross (Hailee Steinfeld) efter sin faders brutala död är fast besluten att hitta mördaren Chaney. Till sin hjälp har hon den tuffe och hänsynslöse sheriffen Rooster Cogburn (Jeff Bridges) som hon betalar för tjänsten att hitta Chaney. Men även Texas Rangern LaBoeuf (Matt Damon) ansluter sig till sällskapet då Chaney är anklagad för flera brott i andra delstater.



Med en väldigt enkel historia rider de efter Chaney och har Cogburn (Bridges) som mysfarbror som berättar långa historier på vägen. Jag blir både besviken och en aning överraskad över att det händer så pass lite i filmen som det faktiskt gör. Jag har inget emot att man bygger upp karaktärer och en historia för att sen göra något vettigt med det, men här har tyvärr Coen-bröderna inte fått det att stämma. Man har trots allt ett bra gäng skådespelare som alla gör vad de ska, men när man har en tråkig historia utan några direkta överraskningar, så blir man besviken.



Det jag kanske är mest besviken på är att när de väl hittar Chaney och det börjar hända saker, att det vi bjuds på är väldigt mainstream och man nästan blir irriterad på vad man får se. Det är inte vad man är van vid att få se av Coen-bröderna helt enkelt och jag är förvånad att de gör en så pass simpel och enformig film som denna. Med filmer som Blood Simple (1984), Fargo (1996) och No Country for Old Men (2007) förväntar man sig nästan automatiskt att de ska bjuda på något liknande varje gång, iaf i en seriös film som denna.



Hailee Steinfeld sköter sig klart bra i den kvinnliga huvudrollen, men jag vet inte riktigt om jag tycker hennes karaktär känns helt naturlig och realistisk som 14-åring. Visst var det tuffare tider och man som 14-åring nästan var vuxen i många avseenden, men att se folk bli skjutna mitt framför ögonen på en måste frambringa någon reaktion. Men det är väl mer karaktärens fel än hennes som skådespelare. Jeff Bridges är inte lika stark som jag hade velat se honom, men igen så är det mer karaktärens fel och framförallt det faktum att han inte talar ur skägget. Matt Damon fungerar överraskande bra som Texas Rangern, däremot använder man Josh Brolin på tok för lite.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.4


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner