Saturday, January 29, 2011

Dogtooth



Titel: Kynodontas / Dogtooth
Genre: Drama
Land: Grekland
År: 2009
Regi: Giorgos Lanthimos
I rollerna: Christos Stergioglou, Hristos Passalis, Aggeliki Papoulia, Mary Tsoni

Handling: Utåt lever han ett vanligt liv – hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostrats i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar.

Omdöme: En äkta, kärleksfull grekisk familj - eller inte. Ja, det beror väl på hur man ser på saken. Det är iaf en skildring som väcker en del känslor och tankar, som säkerligen påverkar alla som ser den på ett eller annat sätt. Eftersom det hela nästan blir dokumentärt som att följa ett experiment känner jag aldrig att jag blir särskilt illa berörd eller helt indragen i vad som händer.



Jag tänkte tidigt på en annan film med liknande innehåll och det var mexikanska Daniel & Ana (2009) som jag dock fann bättre och mer engagerande. Samtidigt känner jag att detta påminner om något som Michael Haneke skulle göra, det är lite av hans stil över filmen (då tänker jag främst på originalet av Funny Games från 1997). Skådespelarna sköter sig bra och känns äkta i sina roller, utmanande roller måste sägas.



Några av de bättre bitarna med filmen är när barnen frågar sina föräldrar om olika ord som de snappat upp och inte vet betydelsen av. Bl.a. att ordet "zombie" betyder gul blomma. Det intressanta är också att när ett av barnen får tag på material från världen utanför blir hon mer förstörd än när hon var ovetandes. Samtidigt tycker jag inte man förklarar varför föräldrarna gör som de gör och inte heller vad de vill åstadkomma. Trots ett starkt ämne, som kan ses som komiskt även om jag bara bitvis gör det, känner jag inget speciellt. Kan bara konstatera att det är en konstig film som inte gav mig så mycket.



3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.4


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner