Friday, January 21, 2011

Blue Valentine



Titel: Blue Valentine
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 2010
Regi: Derek Cianfrance
I rollerna: Ryan Gosling, Michelle Williams, John Doman, Mike Vogel

Handling: En historia om vunnen och förlorad kärlek berättad i tillbakablickar och i nutid. De många romantiska minnena gör att Dean och Cindy tillbringar en kväll där de gemensamt försöker rädda sitt äktenskap.

Omdöme: Jag hörde talas om detta drama ganska tidigt och kände att det kunde bli något med två duktiga skådespelare som Ryan Gosling (Dean) och Michelle Williams (Cindy). Deras äktenskap har sett sina bättre dagar, men de har en liten flicka som de båda älskar och tar hand om. Dean har ett ganska fritt jobb som gör att han dricker mycket om dagarna och kanske inte direkt är den stiliga man han en gång var. Cindy å andra sidan jobbar som sjuksköterska, men siktade på att bli läkare en gång i tiden.



Vi får genom tillbakablickar se hur de träffades och deras romantiska tid tillsammans, samtidigt som man får se hur de har det idag och vad de går igenom. De älskar fortfarande varandra, men har svårare att visa det. De bestämmer sig för att lämna det vardagliga livet bakom sig för en lördag och ta in på motell för att komma närmare varandra. När jag ser ett romantiskt drama som detta vill jag antingen att det är väldigt romantiskt, kanske lite roligt, eller känslosamt och starkt. Vad sägs om att få både och ? Det är precis vad man får här.



Jag kan inte berömma de två huvudrollerna nog, de är enormt duktiga och gör två minst lika underbara prestationer var i en och samma film. Ryan Gosling bevisar återigen varför han är en av de allra främsta skådespelarna och en av mina favoriter med sitt varierande skådespel där han bemästrar att vara charmig, rolig, vulgär, aggresiv, hård och svag. Michelle Williams spelar även hon ut hela sitt register och bjuder verkligen på sig själv fullt ut. Jag är mäkta imponerad över deras prestationer från början till slut.



Jag gillar också det faktum att filmen inte bara litar på sina två stjärnor utan även har en välskriven berättelse att berätta på ett intressant sätt. Att få ta del av historien innan de träffades och efter är perfekt och gör att man hoppar mellan hopp och förtvivlan mest hela tiden, utan att det blir tillrättalagt. För det känns autentiskt på alla sätt och vis och givetvis måste man ge det mesta av berömmet till skådespelarna, men även regin och manuset är starkt. Det är så här jag vill att film ska vara oftare. Och förresten, jag älskar när Ryan Gosling sjunger och spelar, magiskt filmögonblick !

5 - Skådespelare
4 - Handling
5 - Känsla
4 - Musik
3 - Foto
--------------
21 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.1


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner