Monday, January 24, 2011

The Goonies



Titel: The Goonies / Dödskallegänget
Genre: Äventyr/Komedi
Land: USA
År: 1985
Regi: Richard Donner
I rollerna: Sean Astin, Josh Brolin, Robert Davi, Joe Pantoliano

Handling: Bröderna Mikeys och Brandons hus hotas av ett stort företag som vill åt marken. Enda sättet att rädda huset är att skaffa fram mycket pengar. Tillsammans med sina vänner ger de sig ut på skattjakt.

Omdöme: Tidigt är det uppenbart att detta är en film för yngre och som man borde sett när den kom för att uppskatta den fullt ut. Steven Spielberg står för storyn och produktionen och man kan se det som ett Indiana Jones-äventyr för barn. Regin står Richard Donner för, främst känd för Dödligt vapen (1987) och The Omen (1976). Det kan inte vara lätt att regissera ett gäng barn så med tanke på förutsättningarna har han lyckats ganska bra.



Det jag främst var ute efter när jag bestämde mig för att se filmen var 80-tals känsla och till min förvåning var det väldigt lite av de varan. Visst bär Josh Brolin i rollen som Brandon fult pannband och typiskt 80-taliga shorts över mjukisbrallorna, men det räcker inte riktigt. På tal om Josh Brolin så är han äldre än de andra grabbarna då han är storebror till Mikey (Sean Astin) och får ta hand om gänget när det börjar osa katt.



Och ska man fortsätta vara negativ, som jag gärna är, så gillar jag inte den kriminella familjen Fratelli som består av bröderna Jake och Francis, spelade av Robert Davi och Joe Pantoliano, samt deras mor. De är typiska dumma brottslingar man bara ser i barnfilmer och det stör mig. Jag kan dock förstå om filmen tilltalade barn och ungdomar när den kom då den säkert var lite småläskig och ett roligt äventyr. Men den håller inte som många andra sköna 80-tals filmer gjorda för ungdomar gör (notera skillnaden då detta riktades till en yngre publik).

2 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
13 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.5


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner