Wednesday, August 17, 2011

Titanic



Titel: Titanic
Genre: Drama/Romantik
Land: USA
År: 1997
Regi: James Cameron
I rollerna: Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton

Handling: De kommer från skilda världar, men deras hemliga passion är gränslös. Nu färdas de mot drömmarnas land på världens modernaste skepp - Titanic. Hela livet ligger framför dem. Vad skulle någonsin kunna skilja dem åt?

Omdöme: Året är 1912 och Titanic lämnar Storbritannien för att korsa Atlanten till USA. Rose (Kate Winslet) reser i första klass med sin fästman och sin mor. Men hon känner att hon blir kvävd i den stela omgivningen och önskar att hon kunde bryta sig loss här och nu. Samtidigt har Jack (Leonardo DiCaprio) i sista stund tagit sig ombord fartyget efter att ha vunnit biljetten i ett pokerspel mot några svenskar. Han reser i tredje klass och har bara tio dollar på fickan. Men så fort Jack får syn på Rose uppe på däck vet han att det är kvinnan i hans drömmar.



Filmen drar in en i denna romantiska och gripande historia som man vet är dödsdömd på förhand, men ändå finns det hopp så länge de tror på varandra. Jag får rysningar varje gång titelmelodin spelas och man gör det vid exakt rätt tillfälle så det inte används för ofta. Kraftfullast är den givetvis när Celine Dion sjunger i eftertexterna, men James Horner har verkligen lyckats med denna melodi även utan sång. Att resten av filmens musik inte når upp till samma magiska nivå spelar egentligen inte så stor roll när den melodin är så bra.



Något jag gillar, och som speciellt James Cameron måste ha en eloge för, är att man trots (eller kanske pga av) en jättebudget på $200 miljoner låtit specialeffekterna få en tillbakadragen roll. Med det menar jag att man i princip inte ser att det är specialeffekter, om man inte är petig så klart. De flesta andra storfilmerna av denna kaliber överdriver dataeffekterna så det är märkbart vilket sänker känslan och gör att man inte riktigt känner att man är på plats som man gör här.



Eftersom jag inte hade sett filmen på väldigt länge, kanske sen den kom, hade jag för mig att jag störde mig en del på Leonardo DiCaprio. Men nu känner jag bara att han är sig själv, han spelar precis som han brukar göra och jag tror helt enkelt jag har vant mig vid det och börjat uppskatta honom. Han har fin kemi med Kate Winslet och de båda ger sina karaktärer allt. Jag gillar bl.a. sekvensen där hon får axla hjälterollen och måste sätta sitt liv på spel för att försöka rädda honom i tid. Man verkligen känner hennes frustration och beslutsamhet när hon försöker få hjälp för att till slut bli tvungen att ta saken i egna händer.



Trots att man vet hur det ska gå är det lite halvjobbigt att se förödelsen och den långdragna skräcken passagerarna utsätts för. Det är något kusligt över att vara så långt ifrån land mitt i natten, man känner sig lika hjälplös som passagerarna själva och det tycker jag man genomgående fångat väldigt bra i filmen. Att filmen under sista tredjedelen blir lite för utdragen tycker jag är lite synd, men samtidigt är det bra att man låter allt ta sin tid och inte stressa igenom och få det till en actionfilm som det lätt hade kunnat bli. Filmens 11 Oscar är bevis på att detta är en genomgående välgjord storfilm som förmodligen aldrig hade kommit i närheten utan James Camerons kärlek och tillgivenhet till projektet.

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
19 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.4

Trailer - Titanic
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner