Tuesday, August 16, 2011

Jar City



Titel: Mýrin / Jar City / Brottsplats Jar City
Genre: Drama/Mysterium/Thriller
Land: Island/Tyskland/Danmark
År: 2006
Regi: Baltasar Kormákur
I rollerna: Ingvar Eggert Sigurðsson, Ágústa Eva Erlendsdóttir, Björn Hlynur Haraldsson, Ólafía Hrönn Jónsdóttir

Handling: En utbränd snut arbetar med ett fall där han försöker hitta sambandet mellan ett mord på en äldre man, en död liten flicka och ett liknande fall för trettio år sedan.

Omdöme: När jag bestämde mig för att titta på denna isländska film hade jag aldrig i mina vildaste fantasier förväntat mig vad jag skulle få se. Ett litet barn dör av en sällsynt hjärnsjukdom, en äldre man hittas brutalt mördad i sitt hem av två lekande barn, och kan en 30 år gammal våldtäkt ha något samband med fallet ? Det är en oerhört mörk och deppig film där vi bjuds på körsång och ett kallt blågrönt foto på ett ödsligt Island. Jag brukar gilla mörka filmer, men här blir det nästan för mycket.



Här finns inga sympatiska karaktärer, ingen att "hålla på" eller för den delen bry sig om. Vi får trots allt följa polisen Erlendur vars dotter är narkoman som han inte direkt har ett bra förhållande till samtidigt som han gillar att äta fårhuvud på take-away. Kan det bli bättre ? Ja, om man gillar morbida situationer så finns det gott om dem här. Jag har även svårt att bli engagerad i historien med sättet man berättar på. Det känns som man har en hel del lösa trådar och det är inte förrän filmens sista halvtimme som saker börjar falla på plats och filmen blir bättre. Det är en ganska lurig historia som man borde kunnat göra något bättre av. Kanske lyckas den amerikanska remaken bättre.

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
14 - Totalt

Betyg:
IMDb: 6.9

Trailer - Jar City
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner