Saturday, August 20, 2011

Los amantes del Círculo Polar



Titel: Los amantes del Círculo Polar / Lovers of the Arctic Circle / De älskade vid polcirkeln
Genre: Drama/Romantik
Land: Spanien/Frankrike
År: 1998
Regi: Julio Medem
I rollerna: Najwa Nimri, Fele Martínez, Nancho Novo, Maru Valdivielso

Handling: När Ana och Otto möts första gången är de åtta år och deras föräldrar blir förälskade vilket leder till att de hamnar under samma tak. Åren går och de blir allt mer kära i varandra.

Omdöme: Av någon anledning hade jag fått för mig att detta var en argentisk film och att den också till stora delar utspelade sig där. Men det visar sig tidigt att filmen är spansk och inleds med en finsk sång. Med en gång känner jag att det här kan bli riktigt bra, det är liksom en sådan atmosfär som kan leda till magi. Otto och Ana är i åtta års åldern när de träffas för första gången utanför skolområdet. De går på samma skola, men inte i samma klass. Otto blir genast nyfiken på denna söta flicka och hon av honom, främst av en helt annan anledning.



Historien berättas sett från bådas ögon vilket gör att samma situationer spelas upp flera gånger och får annan betydelse. Det funkar definitivt, iaf till en början. För en tredjedel in i filmen när de blivit äldre går filmen i samma spår om och om igen och även om historien på sätt och vis utvecklas blir det lite upprepande.



Vi hoppar i tiden så att vi får tre par skådespelare som gestaltar Ana och Otto. Här gillar jag den yngsta och mellan Ana, medan jag inte tycker den äldsta Ana är särskilt lik de två andra och är även lite intetsägande som skådespelerska. Otto å andra sidan gillar jag mest som ung. Mellan Otto tycker jag också är helt ok. Men minst gillar jag Otto som äldst. Varken mellan eller äldsta Otto är i närheten utseendemässigt till den yngsta Otto. Detta stör mig allt mer då jag inte får samma helhetskänsla och koppling till de äldsta Ana och Otto.



Trots att jag inte är så förtjust i Penélope Cruz tror jag hon hade funkat bra eller mycket bra som den äldsta Ana då hon är ganska lik den yngsta och mellan Ana. Med tanke på att jag faktiskt gillade henne i Abre los ojos (1997) tror jag definitivt det här hade varit en roll för henne. Tyvärr hakar jag upp mig för mycket på detta för jag känner inte mycket inför Otto och Ana version äldre pga valet av skådespelare. Och filmen utvecklas inte till den film jag trodde och hoppades på inledningsvis. Det är en romantisk film, men inte den typ av romantik som griper tag i mig. Kanske är det för att filmen är lite för dyster rakt igenom istället för att bara ha ett starkt slut.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
IMDb: 7.8

Trailer - Los amantes del Círculo Polar
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner