Tuesday, November 23, 2010

Another Year



Titel: Another Year / Medan åren går
Genre: Drama/Komedi
Land: Storbritannien
År: 2010
Regi: Mike Leigh
I rollerna: Jim Broadbent, Ruth Sheen, Lesley Manville, Oliver Maltman

Handling: Under ett års tid följer vi ett lyckligt engelskt par och deras förtvivlade släktingar och vänner. Humor, ilska och frustration blandas i detta starka drama vars akter särskiljs av de fyra årstiderna.

Omdöme: Detta blev faktiskt min första film av Mike Leigh så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Filmen är uppdelad i de fyra årstiderna där man börjar med våren och följer ett äldre par och dess liv. Jim Broadbent spelar Tom och Ruth Sheen hans fru Gerri, ett lyckligt äldre par som gillar att bjuda hem släkt i form av sin son Joe och vänner, som visar sig ha det tufft i livet.



En av vännerna, som även är arbetskamrat till Gerri, är Mary (Lesley Manville). Hon är en medelålders kvinna, något yngre än Tom och Gerri, men äldre än sonen Joe. Hon har lätt för att dricka lite för mycket av vinet det bjuds på och har ingen man i sitt liv. Det är förvisso Tom och Gerri filmen kretsar kring, men Mary är egentligen den centrala karaktären som får filmen att få liv på allvar.



Filmen har egentligen ingen strålande handling, men karaktärerna, dialogen och sättet man levererar hela paketet på gör det här till en trevlig film. Jag gillar nog mest de tre första årstiderna i filmen då den fjärde och sista, vintern, har en mörkare ton än de övriga. Och detta är inte bara för att årstiden är mörkare och dystrare utan för att filmen helt enkelt blir mörkare och lite allvarligare.



Filmens starkaste ingrediens är dess skådespelare som leds av Lesley Manville i rollen som Mary. Det är utan tvekan en prestation som är värdig en Oscarsnominering. Det är inte bara hur hon levererar sina repliker på utan även där emellan, hennes ansikte och kroppsspråk, det är faktiskt riktigt bra. Jim Broadbent är också en som står ut då han känns väldigt äkta och älskvärd. Sen gillar jag Ronnie (David Bradley) som är äldre bror till Tom. Väldigt fåordig, men en skön karaktär som man bara måste gilla.



En sak som jag kanske tyckte var lite mindre bra, fast inte direkt dålig, var musiken som inte direkt föll mig i smaken. Den var kanske lite för lättsam också, även om filmen innehåller en del humor, men i grund och botten är det ett drama. Sen hade jag hoppats på att få bli lite överraskad av historien kring Mary och Joe där jag personligen hade velat se Mary få som hon ville. Det hade varit lite ovanligt och gett filmen det lilla extra om man gjort det på rätt sätt. Tycker helt klart det fanns utrymme för att det skulle leda åt det hållet, men det kanske var för att jag gillade hennes karaktär lite extra.

5 - Skådespelare
4 - Handling
3 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
IMDb: 8.1


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

Get Paid To Promote, Get Paid To Popup, Get Paid Display Banner