Titel: El secreto de sus ojos / The Secret in Their Eyes / Hemligheten i deras ögon
Genre: Kriminaldrama/Mysterium/Thriller
Land: Argentina/Spanien
År: 2009
Regi: Juan José Campanella
I rollerna: Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Guillermo Francella
Handling: Den nyligen pensionerade utredaren Benjamín Esposito börjar skriva på en roman om ett fall från det förflutna som han inte kunnat släppa. 1974 våldtogs och mördades en ung nygift kvinna i sitt hem medan hennes make var på sitt jobb på en bank. Esposito blev ansvarig till att utreda brottet. Jakten på mördaren blir en personlig besatthet som tar honom och hans duktige, men opålitlige alkoholiserade partner in i riskfyllda situationer. Fallet får också hans hemliga förälskelse i sin snygga, välutbildade unga chef, Irene Menéndez Hastings, att intensifieras. Hon kritiserar hans våldsamma taktik för att hitta mördaren till en början men dras oundvikligen med i jakten. Trots deras hängivna arbete motarbetas de av politiska skäl, både inom och utanför domstolen.
Omdöme: Efter mycket fin kritik var jag nyfiken på denna argentinska film med den duktige Ricardo Darín i huvudrollen. Jag hade tidigare sett några filmer med honom och hans namn har satt sig på minnet. Med lika mycket dåtid som nutid behandlar filmen ett mordfall som kom att påverka inte bara de drabbade utan även de som utredde fallet. Benjamín Esposito (Darín) jobbar hos åklagarmyndigheten och när polisen inte tänker göra vad som krävs för att hitta och sätta dit den skyldige, gör han det.
Samtidigt som han koncentrerar sig på fallet har kvinnliga kollegan Irene börjat, eller rättare sagt blivit hans chef. Trots känslor för henne vågar han inte riktigt ta det där steget och visa det fullt ut, även om hon känner detsamma. Han måste även tampas med sin vän och partner Pablo Sandoval som hänger på barerna när han inte jobbar. Vad som får Benjamín att gräva djupare i fallet är maken Ricardo Morales vars kärlek han beundrar och ser djupt i hans ögon. Makens högsta önskan är att mördaren får sitta inne resten av sitt liv, inte att han avrättas.
Filmens hoppande mellan dåtid och nutid görs utan några som helst problem. Samtidigt känner jag att man ger nutiden för stort utrymme under första halvan av filmen då jag hellre hade koncentrerat mig mer på dåtiden och jakten på mördaren. För det är halvvägs in i denna två timmars film som den verkligen brinner till när man i en fem minuter lång scen utan noterbara klipp får följa den intensiva jakten på mördaren på en fotbollsarena. Detta är i klass med några långa tagningar i t.ex. Children of Men och är utfört på ett riktigt skickligt sätt. Filmens upplösning blir också gripande och stark vilket är högst välkommet även om filmen kunde kortats ner alternativt höjt tempot under första halvan.
4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt
Betyg:
IMDb: 8.6
Genre: Kriminaldrama/Mysterium/Thriller
Land: Argentina/Spanien
År: 2009
Regi: Juan José Campanella
I rollerna: Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Guillermo Francella
Handling: Den nyligen pensionerade utredaren Benjamín Esposito börjar skriva på en roman om ett fall från det förflutna som han inte kunnat släppa. 1974 våldtogs och mördades en ung nygift kvinna i sitt hem medan hennes make var på sitt jobb på en bank. Esposito blev ansvarig till att utreda brottet. Jakten på mördaren blir en personlig besatthet som tar honom och hans duktige, men opålitlige alkoholiserade partner in i riskfyllda situationer. Fallet får också hans hemliga förälskelse i sin snygga, välutbildade unga chef, Irene Menéndez Hastings, att intensifieras. Hon kritiserar hans våldsamma taktik för att hitta mördaren till en början men dras oundvikligen med i jakten. Trots deras hängivna arbete motarbetas de av politiska skäl, både inom och utanför domstolen.
Omdöme: Efter mycket fin kritik var jag nyfiken på denna argentinska film med den duktige Ricardo Darín i huvudrollen. Jag hade tidigare sett några filmer med honom och hans namn har satt sig på minnet. Med lika mycket dåtid som nutid behandlar filmen ett mordfall som kom att påverka inte bara de drabbade utan även de som utredde fallet. Benjamín Esposito (Darín) jobbar hos åklagarmyndigheten och när polisen inte tänker göra vad som krävs för att hitta och sätta dit den skyldige, gör han det.
Samtidigt som han koncentrerar sig på fallet har kvinnliga kollegan Irene börjat, eller rättare sagt blivit hans chef. Trots känslor för henne vågar han inte riktigt ta det där steget och visa det fullt ut, även om hon känner detsamma. Han måste även tampas med sin vän och partner Pablo Sandoval som hänger på barerna när han inte jobbar. Vad som får Benjamín att gräva djupare i fallet är maken Ricardo Morales vars kärlek han beundrar och ser djupt i hans ögon. Makens högsta önskan är att mördaren får sitta inne resten av sitt liv, inte att han avrättas.
Filmens hoppande mellan dåtid och nutid görs utan några som helst problem. Samtidigt känner jag att man ger nutiden för stort utrymme under första halvan av filmen då jag hellre hade koncentrerat mig mer på dåtiden och jakten på mördaren. För det är halvvägs in i denna två timmars film som den verkligen brinner till när man i en fem minuter lång scen utan noterbara klipp får följa den intensiva jakten på mördaren på en fotbollsarena. Detta är i klass med några långa tagningar i t.ex. Children of Men och är utfört på ett riktigt skickligt sätt. Filmens upplösning blir också gripande och stark vilket är högst välkommet även om filmen kunde kortats ner alternativt höjt tempot under första halvan.
4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt
Betyg:
IMDb: 8.6