Titel: Phantom Lady / Döden kan ej vittna
Genre: Film-Noir
Land: USA
År: 1944
Regi: Robert Siodmak
I rollerna: Ella Raines, Alan Curtis, Franchot Tone, Thomas Gomez
Handling: Scott Henderson är olyckligt gift och spenderar kvällen med en hattklädd kvinna som han träffar på en bar. När han kommer hem hittar han sin fru strypt och blir genast huvudmisstänkt för mordet. Att hitta ett alibi tycks vara omöjligt, då ingen har sett honom med kvinnan i hatt. I fängelset ger Scott upp hoppet, men han trogna sekreterare "Kansas" letar ledtrådar och vittnen på egen hand.
Omdöme: En inte så känd film-noir, men regisserad av Robert Siodmak som låg bakom flera kända och bra film-noirs under storhetstiden på 40-talet, inte minst The Killers (1946) som är en av de klassiska i genren (även om den inte tillhör mina personliga favoriter). Upplägget är relativt simpelt; Scott Hendersons (Alan Curtis) äktenskap har nått botten och han har uppsökt en bar där han träffar på en kvinna iklädd en speciell hatt. När hans fru hittas mördad riktas misstankarna mot honom. Men alla vittnen verkar ha missat att han hade sällskap av en dam under mordkvällen.
Det känns ganska uppenbart att någon tystar vittnena från att berätta om kvinnan som Scott hade sällskap med. Det är skillnaden mellan en fri och dömd man, vilket alltså är motivet till att de tystas. Men man förklarar aldrig hur mördaren kan känna till vilka alla vittnena är för att muta/tysta dem innan Scott och polisen förhör dem. Det finns andra saker i storyn som inte känns lika genomtänkta som man är van vid i de bästa filmerna i genren. Detta trots att filmen baseras på en bok av kända noir-författaren Cornell Woolrich (som bl.a. låg bakom klassikern Rear Window av Alfred Hitchcock), men det behöver inte alltid betyda ett bra resultat på film.
Filmen saknar de där riktigt minnesvärda scenerna som film-noir ofta bjuder på, men har trots allt ett par scener som sticker ut, inte minst mot slutet då det hela drar ihop sig. Ella Raines, i rollen som Scotts sekreterare "Kansas", är inte den mest kända skådespelerskan från eran, men medverkade i ett par kända titlar och gör här en fin och varierad prestation. Att hon sedan har utseendet är ingen nackdel då rollen kräver att hon både kan förföra och vara tuff när det gäller. Sen bjuds man på en av de coolare mördarna i Franchot Tone som spelar Jack Marlow, Scotts bästa vän. Han dyker upp kanske halvvägs in i filmen och tar över scenerna på egen hand med en skönt skruvad karaktär.
3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
4 - Foto
--------------
16 - Totalt
Betyg:
IMDb: 7.6